Seznam.cz

Souls hry: Průvodce hrami od FromSoftware

DarkSouls3
Zdroj: Bandai Namco
IMG_20220120_141739
Ondřej Pešek před 2 roky

Hry od japonského studia FromSoftware si stihly od roku 2009 vybudovat kultovní status a prakticky vlastní žánr. Provedeme vás všemi takzvanými Souls hrami.

O čem jsou Souls hry?

Souls hrami se rozumějí tituly od japonského studia FromSoftware, jež mají v názvu slovo Souls. Jde tedy o Demon’s Souls z roku 2009 a tři díly série Dark Souls. Ve studiu ale od vydání první Souls hry vznikly ještě tři další tituly – Bloodborne, Sekiro: Shadows Die Twice a Elden Ring. Ty mají sice jiný příběh a zasazení, hratelností se ale velice podobají. Souhrnně se jim podle prvních dvou značek, tedy Souls a Bloodborne, říká Soulsborne. Pro potřebu tohoto článku je však zjednodušeně zařadíme mezi Souls hry.

Jde o akční RPG z pohledu třetí osoby, které se ale od těch ostatních odlišují neúprosnou obtížností, typickým soubojovým systémem s důrazem na bossfighty, komplexním designem úrovní a netradiční metodou vyprávění příběhu. Dalším specifikem her od FromSoftware je to, že hráči prakticky nic nevysvětlují a bývá občas obtížné zjistit, co má dělat a kam jít dál. Společným poznávacím znakem je potom i specifické uživatelské rozhraní a potemnělý výtvarný styl.

Úspěch Dark Souls kromě Soulsborne spustil vlnu takzvaných Soulslike her, tedy napodobenin Souls her. Mezi nejpovedenější patří série Nioh, The Surge nebo Star Wars Jedi.

Nioh
Zdroj: Koei Tecmo
Nioh se Souls hrami velice inspiroval.

Příběh

Jelikož soulsborne hry obsahují hned pět samostatných značek, nelze mluvit o jedné dějové linii ani o jednom kánonu. Pojícím prvkem všech čtyř Souls her a Bloodborne je však premisa choroby, která sžírá svět a kterou hráčova postava musí zastavit. O protagonistovi tu potom, s výjimkou Sekira, nelze moc hovořit. Jde totiž o plně přizpůsobitelného němého hrdinu, kterého ostatní nazývají přezdívkou. Hry mívají historické zasazení s četnými fantasy prvky.

Spíše než zápletkou se soulsborne hry odlišují formou vyprávění. Opět s výjimkou Sekira je tu jen velmi málo cutscén a kompletně tu chybí rozvětvené dějové linie s komplexními dialogy. Příběh je vyprávěn pomocí rozhovoru s dalšími postavami ve světě a popisků zbraní nebo předmětů. Leccos se pak lze dozvědět i z podoby světa a úrovní, není to však jednoduché. Vyprávění FromSoftware není přímočaré a je hlavně na hráči, jeho zvědavosti a interpretaci, aby si poskládal střípky dohromady.

Hratelnost

Hratelnost je to, co učinilo tyto hry tolik populárními. Jak již bylo řečeno, jedná se o akční RPG z pohledu třetí osoby. Místo zkušeností tu sbíráte duše (tedy souls) nebo jejich obdobu. Jde o body, které se získávají za poražení nepřátel, a lze je následně investovat do vylepšení statistik postavy. Zároveň ale dublují jako měna pro vylepšování a opravu zbraní.

Háček je ale v tom, že jakmile zemřete, o všechny neinvestované duše přijdete a musíte se pro ně vrátit tam, kde jste padli. Když při tom zemřete znovu, body ztratíte nadobro. V kombinaci s vysokou obtížností tedy tyto hry dokážou být frustrující, o to ale vývojářům šlo. Když se to totiž konečně podaří, následuje velká radost a uspokojení.

Se smrtí souvisí další typický prvek těchto her – bonfiry. Jedná se o ohniště, u nichž lze hru uložit či vylepšovat postavu a zbraně. Zároveň se zde doplní zásoba léčivých předmětů, na druhou stranu se ale oživí nepřátele, které jste předtím zabili. Po smrti se objevíte u posledního navštíveného bonfiru.

Díky tomuto systému můžete částečně regulovat obtížnost. Když vám některý boss dělá problém, lze si na oživených nepřátelích „nafarmit“ duše navíc, u ohniště si zvýšit statistiky a tím i svou sílu. Ve hře totiž není přítomno vyrovnávání obtížnosti, takzvaný level scaling.

Opět až na Sekiro najdete ve hrách od FromSoftware tvorbu postavy a třídy, které nabízejí různé statistiky do začátku.

bonfire
Zdroj: Bandai Namco
Ohniště jsou v Dark Souls zcela zásadní.

Specifický je i soubojový systém. Ten se spoléhá primárně na potyčky nablízko za pomocí krátkých i dlouhých zbraní či magie. K obraně pak slouží štít nebo proslulé kotrmelce. Veškeré bojové akce spotřebovávají výdrž, nelze tedy útočit donekonečna a je nutné tu a tam počkat, než se dobije. To je podstatné u soubojů s bossy, které není možné porazit na pár zásahů. U některých her pak ještě existuje ukazatel magické energie, „many“. Do boje si lze na pomoc povolat různá NPC (další nehratelné postavy).

Výrazným znakem je i design úrovní. Ty jsou polootevřené (s výjimkou Elden Ringu) a hra má lineární povahu, lze se ale vracet do již navštívených míst a získávat duše navíc. Jednotlivé oblasti jsou mistrovsky propojené do sebe. Hry mají vždy centrální lokaci, do které poprvé dorazíte na startu. Z ní se pak rozbíhají jednotlivé cesty do dalších míst. Ve zmenšené podobě takto fungují i některá ohniště.

Stálým prvkem soulsborne her je taktéž on-line režim. Ten umožňuje sdílení zpráv mezi hráči, kooperaci nebo takzvané invaze, kdy se přenesete do světa jiného hráče a zabijete ho.

invade
Zdroj: Bandai Namco
Invaze je PvP (hráč proti hráči) multiplayerem.

O vývoji

Soulsborne hry vyvíjí japonské studio FromSoftware v čele s kreativním ředitelem a scenáristou Hidetakou Mijazakim. Ten vedl vývoj všech her od Demon’s Souls po Elden Ring s výjimkou Dark Souls 2, kdy raději pracoval na souběžně vyvíjeném Bloodborne pro novější generaci konzolí. Vydavatelem Dark Souls a Elden Ring je japonská společnost Bandai Namco. Demon’s Souls a Bloodborne zaštítilo Sony, Sekiro potom pro změnu Activision. Nutno zmínit ještě remake Demon’s Souls pro PlayStation 5, který nevznikl ve FromSoftware, ale u amerických Bluepoint Games.

Dostupnost a platformy

Na jakých platformách si kterou Soulsborne hru lze zahrát, jde poznat podle vydavatele. Demon’s Souls, jak původní, tak remake, a Bloodborne vyšly jenom na PlayStation. Všechny ostatní tituly si lze zahrát na PC i obou konzolích odpovídající generace. Tedy s výjimkou Dark Souls II, jehož edice Scholar of the First Sin vyšla i na PS4 a Xbox One, zatímco základní hra pouze pro PS3 a Xbox 360.

O jednotlivých hrách

Soulsborne hry tedy čítají pět značek a celkem sedm her, nepočítáme-li remake Demon’s Souls. O sérii lze mluvit jen v případě Dark Souls, která má tři díly, jinak jde o samostatné tituly. Podíváme se na ně v pořadí, ve kterém vyšly.

Demon’s Souls

Uživatelské hodnocení Metacritic: 8,9/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16 (původní hra)/ 18 (remake)

Historicky první Souls hra spatřila světlo světla v roce 2009 a jelikož Sony hře nevěřilo, stalo se tak jen v Japonsku. Následně se ale hra podívala do světa, kde zaznamenala větší komerční úspěch a několik ocenění. Zalíbila se totiž její hratelnost a návykovost. Zároveň ale šlo o úplný prvopočátek těchto her a mechaniky se časem vylepšovaly. I proto se vyplatí si zahrát remake pro PS5, jelikož hře dodal ohromující grafický kabátek a mírná, ale velice prospěšná vylepšení hratelnosti.

Příběh Demon’s Souls se točil okolo bytosti jménem The Old One, která pomocí umění duší ovládla království Boletaria a stvořila mocné démony. Hráčova postava měla za úkol tyto démony porazit a nakonec zahnat Starého. Prostředí bylo inspirováno středověkou Evropou, do které vývojáři přidali mnoho fantasy prvků.

Demonssouls
Zdroj: Sony
Demon’s Souls bylo první Souls hrou.

Dark Souls

Uživatelské hodnocení Metacritic: 8,9/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16

První Dark Souls vyšlo roku 2011 jako duchovní nástupce Demon’s Souls. Nový vydavatel Bandai Namco totiž neměl na na první Souls hru práva. Hry se však velice podobaly, a to jak hratelností, tak středověkým zasazením i výtvarným stylem. Dark Souls se však odehrávalo v jiném světě, kde se střídala období ohně a období temna.

Zde se hráč nacházel v druhém období ohně, lidstvo zde ale požírala nemoc. Ta z lidí činila nemrtvé a nutila je se znovuzrozovat, dokud neztratili poslední špetku příčetnosti. Hráčova postava byla jedním z těchto nemrtvých, který dostal za úkol porazit jednoho ze čtyř vládnoucích bohů, lorda Gwyna, a prodloužit období ohně.

Dark Souls II

Uživatelské hodnocení Metacritic: 8,2/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16

Druhý díl Dark Souls dorazil tři roky po předchůdci a přinesl úplně nové lokace i nepřátele spolu s mírnými změnami v hratelnosti. S každou smrtí se nyní, stejně jako v Demon’s Souls, snižovalo zdraví, a zvýšit šlo opět jen s pomocí vzácných předmětů. Hra tak byla ještě těžší než první díl.

Příběh byl však podobný. Hráčova postava byla opět prokletým nemrtvým. Ten pro zvrácení své kletby musel porazit čtyři mocné bytosti a přisvojit si moc nad královstvím. Rok po vydání vyšla edice Dark Souls II: Scholar of the First Sin, která přišla i na PS4 a Xbox One, a to s vylepšenou grafikou a mírně pozměněným příběhem.

DS2
Zdroj: Bandai Namco
Dark Souls bylo středověkým fantasy.

Bloodborne

Uživatelské hodnocení Metacritic: 8,9/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16

Ve stejném roce jako Scholar of the First Sin dorazilo Bloodborne, zcela nová hra a navíc exkluzivní pro PlayStation 4. Nabídla poutavé zasazení do viktoriánského města Yharnam inspirovaného dílem H. P. Lovecrafta a Brama Stokera. Hráč se ujmul lovce, který hledal zdroj krevní nákazy postihující místní obyvatele a bojoval s monstry.

Čistě po hratelnostní stránce byla však podobná předchozím titulům od FromSoftware. Ohniště tu nahradily lucerny, duše blood echoes a estus lahve blood vials, nicméně funkce zůstala stejná. Přídavkem však byly palné zbraně, které sloužily místo štítů pro protiútok, a zbraně tu měly dva přepínatelné režimy. Soubojový systém pak byl o něco rychlejší a plynulejší než v Dark Souls.

Dark Souls III

Uživatelské hodnocení Metacritic: 9,0/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16

Ani v roce 2016 nepřestal příval Souls her. Tentokrát došlo na druhé pokračování Dark Souls. Hra vycházela z předchozího dílu série, zároveň ale převzala některé prvky z Bloodborne. Jednak tu měly zbraně druhý režim, a také se souboje oproti předchůdci zrychlily. Přibyl také ukazatel bodů soustředění, jakési „many“ pro provádění kouzel. Příběh se potom opět točil okolo hratelné nemrtvé postavy, která musela zachránit plamen a tím zachovat věk ohně. Podle mnohých jde o nejlepší díl Dark Souls, což je dobře. Podle Mijazakiho totiž jde o poslední díl série.

Bloodborne
Zdroj: Sony
Bloodborne přeneslo známé mechaniky do viktoriánského zasazení.

Sekiro: Shadows Die Twice

Uživatelské hodnocení Metacritic: 8,5/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16

S ukončením Dark Souls se FromSoftware pustili do nové značky a vzali to „od podlahy“. Sekiro si sice ponechalo základ předchozích her, tedy velkou obtížnost, zaměření na bossfighty či komplexní level design a obdobu bonfirů, většina ostatních prvků ale byla značně pozměněna.

První z těchto změn se týkala příběhu a hlavní postavy. Hra byla zasazena do verze Japonska v období Sengoku a hlavní postava tentokrát nebyla bezejmenná a dokonce se dostala do názvu hry. Byl jí totiž Sekiro, přezdívaný Vlk. Navíc byl plně nadabovaný. Šlo o šinobiho (neboli nindžu), jemuž jeho chráněnec Kuro zachránil život darem nesmrtelnosti. Sám se ale chtěl věčného života zbavit, jelikož jej činil příliš zajímavým pro jiné lačnící po moci. Proto se Sekiro vydal sesbírat ingredience potřebné pro rituál.

Značně odlišný byl i soubojový systém. Sice zůstal úhyb, kryt i protiútok, přibyl ovšem ukazatel postoje. Ten se naplňoval, pokud jste pouze pasivně kryli, a jakmile dosáhl maxima, přestalo být blokování účinné. Totéž ale platilo i pro nepřátele. Účinnou technikou proto byly protiútoky, které při správně načasovaném stisknutí tlačítka krytu dovolily protivníka probodnout a ubrat mu velkou část zdraví. Zároveň ale jak nepřátelé, tak Vlk měli dva životy a mohli se tedy po poražení jednou oživit. Odtud podtitul hry.

Sekiro
Zdroj: Activision
Sekiro je nejodlišnější Souls hrou.

Od ostatních soulsborne her se Sekiro lišilo i dále. Jelikož se hrálo za nindžu, vývojáři přidali plížení a možnost nepřátelům zasadit ránu ze zálohy. Ruku v ruce s tím šel i parkour, skok a přitahovací hák. Ten měl Vlk ukrytý v umělé paži, která toho uměla ještě víc. V průběhu hry šlo získat další funkce, a to vystřelovač šurikenů, plamenomet nebo vyklápěcí sekeru. Spolu s katanou šlo o jediné zbraně, které se ve hře daly použít.

Oproti předchozím titulům kompletně zmizel systém výbavy, jediným zbylým RPG prvkem tak byl strom dovedností a vylepšování útočné síly. Měna v podobě duší se pak rozdělila na peníze Sen a zkušenosti.

Elden Ring

Uživatelské hodnocení Metacritic: 7,7/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16

Po kreativní odbočce v podobě Sekira přišla nová značka, která by ale zároveň mohla být pokračováním Dark Souls. Elden Ring sice nabízí zcela nový svět, na kterém spolupracoval George R. R. Martin, autor Písně ledu a ohně, lze o něm ale mluvit jako o Dark Souls, jen s novinkou v podobě rozsáhlého otevřeného světa. Soubojový systém se velice podobá Dark Souls 3, byť tu ze Sekira přišla možnost zabití ze zálohy, a navíc si lze nově přivolat na pomoc různé přízraky. K přesunu po otevřeném světě slouží oř Torrent.

Hlavní postavou je opět bezejmenný poskrvněný hrdina. Ten má za úkol sesbírat části rozbitého Elden Ringu a stát se vládcem. Prostředí je pak znovu inspirované evropským středověkem s fantasy prvky. Příběh je vyprávěn pomocí popisků předmětů a ačkoliv zde najdete jak hlavní, tak vedlejší úkoly, Elden Ring nenabízí deník jako jiná otevřená RPG. Hru lze projít jak v kooperaci, tak v singleplayeru, a nechybí ani PvP invaze.

Podobná témata

Gaming

IMG_20220120_141739

Ondřej Pešek

Redaktor

Popkulturní, motoristický a jazykový nadšenec, student humanitních věd a o víkendech šermíř. Roky píšu pro zábavu o hrách, také se zajímám o technologie, motorismus a světové dění.

Více článků od Ondřeje

Přečtěte si také