Seznam.cz

Black Friday aneb není sleva jako sleva

black friday
Zdroj: Pixabay.com
Martin Chroust
Martin Chroust před 2 měsíci

Stejně jako každý rok se i letos obchody i zákazníci těší na Black Friday. Jedná se o neformální název pro den, který v USA následuje po Díkuvzdání (Thanksgiving Day). I v Česku popularita "Černého Pátku" rok od roku stoupá a řada zákazníků tento čas využívá i k odkládaným nákupům. Ovšem u některých prodejců platí, že není sleva jako sleva.

Co je to Black Friday?

Black Friday je časově omezená akce, v rámci které můžete pořídit zboží různého typu za výrazné slevy, a to jak v kamenných prodejnách, tak v internetových e-shopech. Tato akce vznikla v sedmdesátých letech v USA, odkud se postupně rozšířila dále do světa. Black Friday měl za cíl výprodej zboží ze skladů, aby mohly být naskladněny nové produkty pro předvánoční sezonu. Pojem Black Friday se uchytil i v Česku a obchodníci každoročně připravují výrazné slevy. Pojem se uchytil dokonce natolik, že jej spousta obchodů používá v rámci svých kampaní i v průběhu roku.

Kdy je Black Friday 2021?

Letošní Black Friday se uskuteční 26. listopadu a dá se očekávat, že „slevový“ bude minimálně celý tento pracovní týden (22. až 26. listopadu). Nákupní horečka má přesah i na následující víkend a pondělí (29. listopadu), kterému se v USA přezdívá Cyber Monday. Výrobci vás budou chtít opět přesvědčit, že do Vánoc už levněji nenakoupíte.

Co lze od Black Friday očekávat?

Kdo na tento den nebude nabízet svou slevovou akci, jako by snad ani neexistoval. Není problém narazit na slevy v hodnotě až 80 %. Je pravděpodobné, že nákupní akce jednotlivých řetězců budou známy i několik týdnů před nákupním „dnem D“.

U některých prodejců se v rámci Black Friday průběžně střídají akční produkty, které mohou být k dispozici jen v omezeném množství. Pokud v období Black Friday narazíte na produkt, který si chcete pořídit, a uvidíte jej za velmi zajímavou cenu, s jeho pořízením neotálejte. Na druhou stranu, ani v průběhu Black Friday určitě nenakupujte bezhlavě.

Na co si dát pozor?

Více než kdy jindy musíte rozlišovat mezi slevou a „slevou“. Slevy ve výší 80 % vypadají neuvěřitelně, jenže i prodejci musejí z něčeho vyžít a na něčem vydělat. Je tak třeba ceny vámi oblíbených produktů monitorovat a srovnávat delší dobu před vypuknutím Black Friday, abyste mohli porovnat cenu „před“ a „po“. Nešvarem některých prodejců bývá navýšení ceny produktů těsně před akcí, protože následně mohou uvádět velké slevy. Další, přinejmenším zavádějící praktikou, je vztažení slevy vůči doporučené maloobchodní ceně. Ta je totiž stanovena při vstupu produktu na trh, a jeho cena mohla od té doby poklesnout i o několik desítek procent.

Dalším tahákem je nenápadné slůvko „až“. To, že můžete u daných produktů čekat slevy „až 80 %!“ znamená pouze to, že existuje alespoň jeden produkt s touto slevou. U dalších pak mohou být slevy řádově nižší. Při internetových nákupech v průběhu Black Friday si také ověřte důvěryhodnost prodejce, například spokojenost zákazníků, poměr negativních a pozitivních recenzí a tak dále.

Pamatujte také na to, že se Black Friday často netýká produktů, které rychle mizí ze skladů, ale spíše těch, které na nich zůstávají delší dobu bez většího zájmu.

Martin Chroust

Martin Chroust

Redaktor

Vystudoval studijní obou Mobilní Technologie na VŠB-TUO. Mobilním zařízením se v různých periodicích věnuje nepřetržitě od roku 2006. Pravidelně navštěvuje mobilně zaměřené veletrhy a rukama mu každý rok projde několik desítek smartphonů, tabletů a chytrých hodinek. Mezi jeho koníčky patří četba fantasy knih, karetní hra Magic: The Gathering a rodinný život.

Více článků od Martina

Přečtěte si také