Seznam.cz

Far Cry: Průvodce sérií

FCnahl
Zdroj: Ubisoft
IMG_20220120_141739
Ondřej Pešek před 2 roky

Série stříleček Far Cry patří mezi vlajkové lodě herní společnosti Ubisoft. Shrnuli jsme o ní vše podstatné.

O čem je Far Cry?

Far Cry je sérií adventurních stříleček z pohledu první osoby. V drtivé většině se odehrávají v exotických lokalitách, kde neplatí zákon a hlavní postava bojuje proti charismatickým, vyšinutým antagonistům. Výrazným znakem těchto her je také velký otevřený svět, široká paleta zbraní a dopravních prostředků. Zvykem je také to, že bývají skvěle graficky zpracované.

Příběh

Jednotlivé díly Far Cry na sebe nenavazují a nesdílejí hlavní postavu, většina dílů se ale odehrává v jednom kánonu. Co ale mají rozhodně společného, je příběhová šablona. Hratelný protagonista nemívá výraznější osobnost, v některých případech ani nemluví a hlavní roli má spíše „záporák“. Ten to nemívá v hlavě v pořádku, zároveň ale hráče svou osobností baví.

Hratelnost

Coby first-person střílečky hry ze série Far Cry vynikají svobodou hratelnosti. Volit se dá mezi hlasitým a tichým přístupem – stealthem. Tomu pomáhá široká paleta zbraní. Vybavit se můžete prakticky čímkoliv od mačety přes luk, samopal až po granátomet.

S tímto arzenálem se následně pohybujete po otevřeném světě buď pěšky, nebo pomocí aut či jiných dopravních prostředků. Herní lokality jsou naplněny jak hlavními, tak vedlejšími misemi a dalšími aktivitami. Mezi ně patří hlavně obsazování stanovišť nebo hon za lepším vybavením. Výraznou roli hrají také RPG prvky. Za získané dovedností body si lze koupit dovednosti, které dále diverzifikují hratelnost.

Ačkoliv měly některé díly i kompetitivní multiplayer, se sérii je spjatá hlavně on-line kooperace ve dvou a editor map, který umožňuje vytvářet vlastní aktivity pro sebe i on-line komunitu.

O vývoji

S Far Cry je od začátku spjatá herní společnost Ubisoft. U prvního dílu ale figurovala pouze v roli vydavatele. Hra vznikla v hlavách vývojářů z německého studia Crytek, kteří jsou známí také sérií sci-fi stříleček Crysis. Jelikož se autoři chtěli věnovat té, Ubisoft odkoupil práva na Far Cry a od druhého dílu série vzniká v jeho interních studiích.

Dostupnost a platformy

Série Far Cry je prakticky od počátku multiplatformní a je tedy dostupná na Xboxu, PlayStationu i PC. Neexistují ale žádné mobilní verze a na Nintendo, konkrétně Wii, se dostal jen upravený první díl pod názvem Far Cry: Vengeance.

Far Cry 2 už vyšlo na PS3, Xbox 360 i PC a pokračování taktéž, to však bylo remasterováno pro PS4 a Xbox One. Far Cry 4 dorazilo na třetí i čtvrtý PlayStation a XOne, Primal a „pětka“ už pouze na PS4 a analogický Xbox. New Dawn kopíroval Far Cry 5, šestý díl však byl opět multigenerační a vyšel jak na aktuální (PS5, XOne), tak předchozí generaci konzolí.

FCWii
Zdroj: Ubisoft
Pro Nintendo vyšlo jen Far Cry: Vengeance

O jednotlivých dílech série

Ačkoliv zatím poslední díl nese číslovku šest, Far Cry díky všemožným odbočkám čítá už 15 dílů. Většina se odehrává v současnosti, je však několik výjimek, a to včetně prvního dílu. Časová osa série proto vypadá takto:

  • Far Cry Primal
  • Far Cry 3: Blood Dragon (alternativní vesmír)
  • Far Cry 2
  • Far Cry 3
  • Far Cry 4
  • Far Cry 5
  • Far Cry 6
  • Far Cry (Far Cry Instincts)
  • Far Cry Instincts: Evolution (Far Cry Vengeance)
  • Far Cry New Dawn (alternativní vesmír)

Far Cry

Uživatelské hodnocení Metacritic: – | Věkové hodnocení PEGI: 16

Ačkoliv se to málo ví, první díl Far Cry, se odehrával v roce 2025, ačkoliv vyšel roku 2004. Hlavní postavou byl Jack Carver, bývalý voják, který provozoval lodní dopravu v jižním Pacifiku. Pak si ho ale najmula novinářka Valerie Constantinová, aby jí pomohl se dostat na tajemný ostrov. Jejich loď ale zničili žoldáci a oba tak na ostrově ztroskotali. To je zavedlo na stopu tajných experimentů doktora Kriegera.

Na rozdíl od pokračování neměl první díl otevřený svět, jednotlivé levely ale byly poměrně rozsáhlé a nabízely slušnou svobodu přístupu. To zahrnovalo jak plížení, tak hlasitý přístup. Obojí ale bylo dosti obtížné, jelikož umělá inteligence nepřátel byla místy až nepřirozeně velká. Dalším problémem hry byla grafická náročnost, jež byla velkým soustem i pro nejvýkonnější PC tehdejší doby.

FC1
Zdroj: Ubisoft
První Far Cry mělo na svou dobu skvělou grafiku.

Proto o rok později dorazilo Far Cry: Instincts, částečný remake určený pro konzoli Xbox. Hra měla prakticky stejný příběh, levely ale byly značně zmenšeny, aby je konzole zvládla. Navíc Jackovi přibyly „divoké“ super schopnosti. Hra měla úspěch a dočkala se proto pokračování Far Cry Instincts: Evolution, exkluzivně pro Xbox. Poté ale byla opět lehce předělána a pod názvem Far Cry Vengeance přišla na Nintendo Wii.

V roce 2014 se původní Far Cry dočkalo dalšího remaku, tentokrát s názvem Far Cry Classic. Byl určen pro PlayStation 3 a Xbox 360, přičemž změny oproti originálu byly pouze technického rázu, příběh zůstal totožný.

Far Cry 2

Uživatelské hodnocení Metacritic: 6,8/10 | Věkové hodnocení PEGI: 16

S přesunem vývoje do Ubisoftu se poměrně změnil i směr série. Lehce sci-fi zaměření zmizelo, druhý díl byl zasazen do tehdy současné východní Afriky, tedy roku 2008. Hráč si za hratelnou postavu mohl zvolit jednoho z devíti žoldáků, kteří byli do země vysláni zabít Šakala. Ten prodával zbraně dvěma soupeřícím lidovým frakcím. Osm zbylých žoldáků fungovalo jako parťáci rozesetí po světě.

FC2
Zdroj: Ubisoft
Druhý díl zavedl hráče do východní Afriky.

Originalitu hře dodal mimo jiné fakt, že se hned na začátku příběhu hlavní postava nakazila malárii, která v pravidelných intervalech rozmazávala zrak a zhoršovala orientaci. Bylo tedy nutné hledat léky. Zároveň se rozbíjely a zasekávaly zbraně získané od nepřátel, hra tedy více vsadila na boj o přežíti. Ten probíhal v otevřeném světě, kde se dala zabírat nepřátelská stanoviště a plnit mise pro jednotlivé frakce.

Souboje navázaly na první díl – po ruce byla mačeta pro boj zblízka a paleta zbraní na dálku. K pohybu se pak nyní dal využít i ruční kluzák a nechyběl editor map ani kompetitivní multiplayer.

Far Cry 3

Uživatelské hodnocení Metacritic: 8,6/10 | Věkové hodnocení PEGI: 18

Třetí díl série se poučil z chyb předchůdce a vznikla tak hra, která získala mnoho ocenění a v roce 2012 určila dnešní podobu série. Vývojáři z Ubisoft Montréal se zbavili komplikovaných prvků her na přežití, přidali spektrum nebezpečné fauny, ale zároveň ponechali to dobré z předchozích her.

Stále tedy šlo o střílečku z první osoby, ve které se dalo plížit. Přibyl ale luk a arzenál se celkově rozšířil. Rozmanité zůstaly i možnosti pohybu, přičemž přibyl padák a létací oblek, tzv. wingsuit. Vývojáři zároveň do otevřeného světa zakomponovali věže, jejichž aktivací se odhalila mapa. Podoba s Assassin’s Creed byla zřejmá. Zmíněná fauna měla využití i mimo hrozby samotné. Jejich lovem se získávaly suroviny, ze kterých bylo možné (a prakticky nutné) další pouzdra na zbraně nebo rozšíření inventáře.

FC3
Zdroj: Ubisoft
Ve Far Cry 3 byl lov nutností.

Právě ve třetím díle do série přibyly RPG prvky. Za získané zkušenostní, resp. dovednostní body se dala odemknout řada schopností. Ty sahaly od vylepšení zdraví přes rychlejší sprint až po řetězové zabití mačetou.

Styl pro sérii na roky dopředu druhé pokračování nastolilo i po stránce příběhu. Charismatický antagonista Vaas, kterého si oblíbila spousta hráčů, je zřejmě nejlepší (a nejznámější) postavou série. Velice povedená byla ale i proměna hratelné postavy, Jasona Brodyho, z rozmazleného turisty v nelítostného zabijáka. Tím se stal na souostroví Rook Islands kdesi v Indonésii poté, co Vaas a jeho piráti zajmou Jasonovy přátele. Kromě této singleplayerové kampaně hra obsahuje i kooperativní multiplayer a editor map.

Far Cry 3: Blood Dragon

Uživatelské hodnocení Metacritic: 8,2/10 | Věkové hodnocení PEGI: 18

Po vydání úspěšného druhého pokračování se Ubisoftu zachtělo experimentovat a představili samostatně spustitelné rozšíření Far Cry 3: Blood Dragon. Ačkoliv hratelnost zůstala velice podobná, byť zjednodušená, zasazení a tón příběhu nemohl být odlišnější. Tato odbočka byla parodií a zároveň poctou akčním filmům 80. let jako Robocop nebo Terminátor a překypovala specifickým humorem i popkulturními odkazy. Hra se proto odehrávala v alternativním vesmíru roku 2007, kdy svět zničila jaderná válka mezi USA a Ruskem. Hlavním hrdinou pak byl kyborg seržant Rex „Power“ Colt, který na nejmenovaném ostrově bojoval proti plukovníku Sloanovi, jeho kybernetickým vojákům a dinosaurům (titulní blood dragons).

FC3BD
Zdroj: Ubisoft
Rozšíření Blood Dragon bylo velice svérázné.

Far Cry 4

Uživatelské hodnocení Metacritic: 7,7/10 | Věkové hodnocení PEGI: 18

Dva roky po milníku v podobě Far Cry 3 dorazil nástupce, který byl velice, velice podobný. Mírné inovace ovlivnily hlavně pohyb po světě – k dispozici byl nyní lezecký hák pro šplhání na skály, gyrokoptéra a osedlatelní sloni. To bylo možné díky zbrusu novému zasazení, které tomuto pokračování dodalo atraktivitu. Prostředí bylo velice rozmanitější než v předchozím díle díky rozdělení na travnatou jižní část a severní skutečně hornatou. Kooperační režim se zde rozšířil na celou mapu ze singleplayeru.

Far Cry 4 se odehrávalo ve fiktivním himalájském státě Kyrat, hojně inspirovaném Nepálem. Ten ovládal Pagan Min, krutý samozvaný monarcha, proti němuž stál odboj v podobě hnutí Zlatá stezka. Do země přijel Ajay Ghale, hlavní postava, aby rozprášil popel své zesnulé matky. Přepadli jej ale Paganovi vojáci a zajmuli. Jelikož byl ale Ajay synem zakladatele Zlaté stezky, rebelové jej osvobodili, on se k nim na oplátku přidal a bojoval proti Minovi a jeho spojencům.

Far Cry Primal

Uživatelské hodnocení Metacritic: 6,7/10 | Věkové hodnocení PEGI: 18

Roku 2016 se rozhodl Ubisoft hráče překvapit a umístil další díl do pravěku. Far Cry Primal se odehrával v roce 10 000 př. n. l. ve fiktivní oblasti Oros, zhruba na území dnešního Slovenska. Vývojáři pro hru dokonce vytvořili vlastní jazyk, který vycházel z dochovaných zbytků praindoevropštiny. Hlavním hrdinou byl Takkar, lovec z kmene Wendža, který musel porazit Udamy, kmen ne nepodobný neandrtálcům.

Hratelnost silně vycházela ze čtvrtého dílu, potažmo tedy třetího. Kvůli logické absenci palných zbraní si ale hráč musel vystačit s luky, kopími nebo palicemi. Více se tak setřela hranice mezi hlasitým a tichým přístupem. Velký důraz byl kladen také na divokou zvěř. Nejenže hráče všemožně ohrožovala, ale mohl si je také díky Takkarovým speciálním schopnostem ochočit, aby bojovala po jeho boku. Anebo posloužila, v případě větších druhů jako slon šavlozubý tygr, coby dopravní prostředek. Novinkou byla také ochočená sova k označování nepřátel.

Jinak se ale náplň hry příliš nelišila – ohniště místo věží sloužila k odhalení mapy a udamských táborů k dobytí byl dostatek. Tvar mapy pak byl téměř totožný jako ve „čtyřce“. Jakýkoliv multiplayer byste zde pak hledali marně.

FCP
Zdroj: Ubisoft
Far Cry Primal se odehrávalo na území Slovenska.

Far Cry 5

Uživatelské hodnocení Metacritic: 6,8/10 | Věkové hodnocení PEGI: 18

Po pravěkém exkurzu se v roce 2018 série vrátila ke kořenům. Tedy skoro. Opět tu byl charismatický antagonista, tentokrát v podobě náboženského vůdce Josepha Seeda a jeho následovníků. Hra byla zasazená do současnosti, palných zbraní byl dostatek a vozidel také. Odklon o předchůdců tu však přeci jen byl – zasazení nebylo prakticky vůbec exotické. Hra se odehrávala v Hope County, smyšlené oblasti v severoamerické Montaně.

Ačkoliv pátý díl stále stavěl na základech třetího, došlo k mnoha inovacím. Byly odstraněny věže, souboje nablízko se spíše podobaly Primalu díky většímu množství tupých zbraní a hratelná postava nemluvila. Šlo o bezejmenného zástupce šerifa, u nějž si bylo možné zvolit pohlaví, vzhled i oblečení. Rejstřík dopravních prostředků se rozrostl o letadla, gyrokoptéra ze „čtyřky“ pak „dospěla“ v klasický vrtulník.

Zároveň se zde, podobně jako ve druhém díle, objevil systém parťáků ovládaných umělou inteligencí. Na pomoc si šlo přivolat například pejska Boomera. Novinkou byl také ukazatel odboje, který při naplnění spouštěl příběhové mise.

Ty se točily okolo Rajské brány, náboženského kultu Josepha Seeda posedlého apokalypsou. Na začátku hry jej tým šerifa přišel zatknout, byl ale přepaden a hratelný zástupce jako jediný přežil. Spojil se proto s odbojem, aby dopadl Seeda a jeho pobočníky.

FC5
Zdroj: Ubisoft
Boomer byl užitečným parťákem.

Far Cry New Dawn

Uživatelské hodnocení Metacritic: 4,5/10 | Věkové hodnocení PEGI: 18

V duchu Far Cry Primal dorazila po „pětce“ menší a experimentálnější hra. New Dawn byl pokračováním pátého dílu a odehrával se na přepracované mapě Hope County 17 let po událostech Far Cry 5. Ameriku mezitím zdevastovala jaderná válka a známá oblast se tak výrazně proměnila. Vývojáři apokalypsu pojali mnohem barevněji, než bývá zvykem, a výsledkem bylo velice barevné prostředí.

Příběh volně navázal na předchozí hru, objevily se tedy staré známé postavy či jejich potomci. Úhlavními nepřáteli, opět bezejmenné, hratelné postavy byla dvojčata Lou a Mickey. Tyto dvě nepříliš sympatické vůdkyně banditské skupiny The Highwaymen ohrožovaly obec Providence, útočiště běžných lidí v postapokalyptickém Hope County.

Apokalypsa proměnila také hratelnost. Přibyl důraz na hledání i sbírání výbavy, crafting a vylepšování základny. Běžné palné zbraně doplnily improvizované, jednou z nich byl „pilomet“. Hra také více zabředla do RPG tím, že se jak nepřátelé, tak zbraně dělily do čtyř úrovní.

FCND
Zdroj: Ubisoft
Apokalypsu v Ubisoftu pojali originálně.

Far Cry 6

Uživatelské hodnocení Metacritic: 4,8/10 | Věkové hodnocení PEGI: 18

Zatím posledním příspěvkem do střílečkové série Ubisoftu je Far Cry 6 vydané roku 2021. V něm se lze podívat na ostrov Yara silně inspirovaný Kubou. Ten ovládá brutální diktátor Antón Castillo, jehož ztvárnil Giancarlo Esposito, herec známý ze seriálů Perníkový táta, Volejte Saulovi nebo The Mandalorian.

Proti němu stojí hratelná postava, která opět mluví a dokonce ji nově lze v určitých případech sledovat z pohledu třetí osoby. Je jí Dani Rojas, podle vašeho gusta buď členka, nebo člen místního odboje. Dani chce na začátku uprchnout z ostrova do USA, ale Castillo zakročí a loď potopí, přidá se proto k odboji.

Hra v duchu Far Cry New Dawn pokračuje v důrazu na sbírání kořisti a výbavy, úrovně nepřátel ale už nejsou tak neúprosné. Přibyla výroba a úprava podomácku vyrobených zbraní, výbavy i vozidel. Nově tak můžete speciální zbraní střílet CD hrající Macarenu, sestřelovat vrtulníky raketovým batohem či si na typický kubánský sedan namontovat kulomety.

Tento díl je zkrátka mnohem bláznivější než předchozí díly a mnohem víc připomíná sérii Just Cause. Pořád ale jde o staré známé Far Cry, jen s ještě větším i rozmanitějším světem a lepší grafikou.

Kde koupit hry ze série Far Cry

Far Cry 6 PS4

Far Cry 6 PS4

od  

Far Cry 6 Xbox Series X

Far Cry 6 Xbox Series X

od  

Far Cry 6 PC

Far Cry 6 PC

od  

Far Cry: New Dawn Xbox One

Far Cry: New Dawn Xbox One

od  

Far Cry: New Dawn PC krabicová verze

Far Cry: New Dawn PC krabicová verze

od  

Far Cry: New Dawn PS4

Far Cry: New Dawn PS4

od  

Far Cry 5 PC

Far Cry 5 PC

od  

Far Cry 5 PS4

Far Cry 5 PS4

od  

Far Cry 5 Xbox One

Far Cry 5 Xbox One

od  

Far Cry Primal Xbox One

Far Cry Primal Xbox One

od  

Far Cry Primal PS4

Far Cry Primal PS4

od  

Far Cry Primal PC

Far Cry Primal PC

od  

Far Cry 4 PS4

Far Cry 4 PS4

od  

Far Cry 4 PC

Far Cry 4 PC

od  

Far Cry 4 Xbox One

Far Cry 4 Xbox One

od  

Far Cry 3 Blood Dragon PC digitální verze

Far Cry 3 Blood Dragon PC digitální verze

od  

Far Cry 3 Remastered PS4

Far Cry 3 Remastered PS4

od  

Far Cry 3 HD Xbox One

Far Cry 3 HD Xbox One

od  

Far Cry 3 PC

Far Cry 3 PC

od  

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

Zobrazit další nabídky

Podobná témata

Gaming

IMG_20220120_141739

Ondřej Pešek

Redaktor

Popkulturní, motoristický a jazykový nadšenec, student humanitních věd a o víkendech šermíř. Roky píšu pro zábavu o hrách, také se zajímám o technologie, motorismus a světové dění.

Více článků od Ondřeje

Přečtěte si také