Slovenština, počet stran 264, rok vydání 2006, brožovanáBreviloquium, krátké slovo, jak by zněl doslovný překlad, základní kurz dogmatické teologie, určený Bonaventúrovým studentům jako učebnice, se přinejmenším vyrovná velké Sumě teologické Tomáše Akvinského. Na rozdíl od ní se nezabývá vypořádáním se s jinými podmínkami, ale uvádí jen pozitivní názory.
Informace o Breviloquium - z Bagnoregia Bonaventúra
Popis
Breviloquium, krátké slovo, jak by zněl doslovný překlad, základní kurz dogmatické teologie, určený Bonaventúrovým studentům jako učebnice, se přinejmenším vyrovná velké Sumě teologické Tomáše Akvinského. Na rozdíl od ní se nezabývá vypořádáním se s jinými podmínkami, ale uvádí jen pozitivní názory. Není tedy pravda, jak se běžně tvrdí, že Bonaventura nezanechal po sobě takový souhrn jako Tomáš ve své Sume, protože jeho vědeckou dráhu přerušilo zvolení za generálního ministra - vždyť ještě i v tomto úřadě hodně přednášel na pařížské Sorbonně, ale své hlavní teologické dědictví uložil kromě dalších spisů i do tohoto logos brevis. Jeho doslova zapomnění tak v odborných kruzích, tak v samotném františkánském řádu - s výjimkou pozdějších, často protichůdných proudů mezi menšími bratry - způsobilo spíše to, že nevytvořil školu, nebo přesněji, v řádu se nenašli jeho pokračovatelé, kteří by se mu vyrovnali nebo ho i převýšili. Až s Janem Dunse Scotem se františkánská teologie vydala odlišným směrem. Bonaventura svůj základní kurz rozvádí v sedmi krocích, do kterých člení klasickou dogmatickou teologii: Bůh, stvoření, hřích, vtělené Slovo, milosti Ducha svatého, svátosti, poslední věci. Těchto sedm částí se dále dělí na dvaasedmdesát hlav - známka toho, jak je autor věrný augustínovským číselným schématům Písma, které je pro něj základem celé teologie, čili vědy o Bohu. Tento kurz dogmatické teologie přitom není úzce oddělen od ostatních oborů teologie, ale spíše jejich zahrnuje či pohlcuje: víru nelze oddělit od mravů; dnešní fundamentální teologii najdeme v částech o hříchu a milosti; církevněprávní a liturgické aspekty jsou promítnuty do nauky o svátostech: teologie se tak jeví jako jediná věda, ačkoli napříč obory. V díle je patrný ještě jeden moment: vycházejíc z modelu nemoci, lékaře a uzdravení, Bonaventura rozvíjí teologii dějin spásy. Každá hlava obsahuje nejdříve stručnou tezi ve stylu katechismu (tenendum est), kterou potom obšírně odůvodňuje a objasňuje (ratio ad praedictorum intelligente).
Informace o produktu mohou být nepřesné nebo nekompletní. Doporučujeme si je ověřit před nákupem u vybraného prodejce.
Recenze 100%
Hodnocení: 100%
1 recenze
5
1x
4
0x
3
0x
2
0x
1
0x
Pouze hodnocení označená znakem jsou ověřena. Hodnocení bez tohoto znaku jsou neověřena. Více info.
Přidání nového hodnocení
Pouze hodnocení označená znakem jsou ověřena. Hodnocení bez tohoto znaku jsou neověřena. Více info.
Registrovaný uživatel13. srpna 2019
Hodnocení: 100%
Standardní příručka teologie ze 13. století. Svatý Bonaventura byl její vynikající znalec. Nebyl ještě natolik ovlivněn Aristotelem jako později sv. Tomáš. Náročnější překlad předpokládá u čtenářů jisté předběžné znalosti středověké filozofie a teologie. Doporučuji všem zájemcům o tuto oblast.