Seznam.cz

Jak nenaletět při nákupech na internetu

Bezpečný nákup na e-shopu
Zdroj: Pexels.com
pavel-kabelik-editor
Pavel Kabelík před 2 měsíce

Nakupování na internetu je stále populárnější. Mezi nově vznikajícími e-shopy se však objevují i ty, jejiž jediným cílem je vylákat ze zákazníků peníze, aniž by dodaly objednané zboží. Jak podvodné e-shopy poznat? Jakými pravidly bezpečného nakupování se řídit? Přečtěte si náš průvodce, se kterým se při nákupech nespálíte.

Jak poznat podvodný e-shop

Jednoduchý postup, jak rychle identifikovat neseriózní e-shop bohužel neexistuje. Na řadu tak v první řadě přichází kritické myšlení.

1. Extrémně nízké ceny

Pokud jsou například ceny na e-shopu významně odlišné od nabídky ostatních prodejců, je pravděpodobně něco v nepořádku. To samé platí v případě, kdy e-shop nabízí zboží, které je jinde nedostupné (i když zde bude spíše problém neaktualizované nabídky).

2. Podezřelá doména e-shopu

Dalším příkladem může být zvláštní doména e-shopu, která nijak nereflektuje název společnosti provozující internetový obchod. Typicky je doména registrována pod jinou zemí.

3. Neznámý provozovatel e-shopu

Pokud pokročíme od kritického myšlení k standardním náležitostem, jejichž nepřítomnost by nás měla varovat, jednou z těch nejdůležitějších je identifikace provozovatele e-shopu. Ta by měla být umístěna někde v rámci stránek konkrétního internetového obchodu a návštěvník by tak měl mít možnost zkontrolovat si, která společnost či podnikatel za e-shopem stojí.

4. Obchodní podmínky

O důvěryhodnosti obchodu taky často svědčí zveřejněné obchodní podmínky. Pokud jsou příliš strohé, vzorové či se v nich liší identifikace provozovatele, opět je spíše na místě se takovému e-shopu vyhnout.

5. Přehled rizikových e-shopů

Dobrou pomůckou, která vás může ochránit před zklamáním je přehled rizikových e-shopů, který provozuje Česká obchodní inspekce (ČOI). Naleznete zde přehled internetových obchodů, které nesplňují základní podmínky, případně na ně ČOI eviduje spotřebitelské stížnosti.

6. Hodnocení e-shopu

Důležitou úlohu v tomto plní také některé srovnávače. Před pořízením zboží byste se neměli řídit jen lákavou cenou či jeho skladovou dostupností, ale také zákaznickým hodnocením konkrétního e-shopu a také počtem uživatelů, kteří jej vyplnili. V rámci srovnávače Zboží.cz se také dozvíte, kolik procent zákazníků bylo s nákupem v obchodě spokojeno.

Porovnávač Zboží.cz si zároveň zakládá na tom, aby e-shopy, mezi kterými uživatel může vybírat, splňovaly všechny zákonné podmínky. „V případě, že e-shop nevyplnil obchodní podmínky, není v českém jazyce či na webu chybí kontakt, neprodleně jej ze srovnávače vyřadíme,“ dodává Lucie Hvězdová, teamleader Zboží.cz.

Recenze navíc zůstávají viditelné i po vyřazení e-shopu, takže si snadno můžete ověřit, jakou zkušenost s nákupem měli jiní zákazníci. A to i v případě, že se e-shop již na Zboží.cz nenachází.

Nákup na internetu
Zdroj: Pixabay.com
Před pořízením zboží byste se neměli řídit jen lákavou cenou, ale také zákaznickým hodnocením konkrétního e-shopu.

Co musí splňovat obchodní podmínky?

V případě obchodních podmínek naštěstí neexistuje příliš prostor pro kreativitu a e-shop má velmi omezené možnosti, jak je upravit. Aplikuje se zde ustanovení občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Občanský zákoník v § 1810 a dále upravuje, co musí e-shop spotřebiteli sdělit před uzavřením smlouvy. Další náležitosti, co musí e-shop spotřebiteli sdělit, stanovuje také zákon o ochraně spotřebitele.

Tím, kdo v některých situacích může tahat za pomyslný kratší konec provazu, je pak paradoxně e-shop. „V některých případech má neuvedení informací v podmínkách za následek výhodnější postavení spotřebitele. Například pokud neuvede e-shop informace tom, že spotřebitel může do 14 dnů od smlouvy odstoupit, prodlužuje se tato lhůta pro odstoupení na 1 rok a 14 dnů,” vysvětluje Jiří Hradský, advokátní koncipient z kanceláře Sedlakova Legal.

Nový občanský zákoník také definuje, co naopak nikdy nesmí v obchodních podmínkách uvedeno za ujednání. Zejména jde o taková ustanovení, která by:

  • spotřebiteli znemožňovala reklamovat zboží
  • umožňovala e-shopu odstoupit od smlouvy, ovšem spotřebiteli ne
  • umožňovala měnit jednostranně povinnosti z obchodních podmínek vyplývající
  • zbavovala spotřebitele možnosti podat žalobu.

„Obecně nemůže e-shop upravit nic, co by bylo nepřiměřené vůči spotřebiteli, spotřebitel má tak v celém vztahu mnohem silnější postavení. Prostor pro úpravu je zejména v oblasti způsobu úhrady, způsobech uplatnění reklamace či ve způsobu komunikace se spotřebiteli. Manévrovací prostor je však velmi malý,“ vysvětluje Hradský.

Nákupy na internetu
Zdroj: Unsplash.com

Pár spotřebitelských doporučení

Pokud se již rozhodnete, že si nějaké zboží pořídíte z e-shopu, který dováží zboží například z Číny, vědomě podstupujete riziko, že se budete jakýchkoliv svých práv horko těžko domáhat. „Dobré je také zmínit, že pokud si cokoliv na e-shopu objednáte a následně si zboží nevyzvednete, ještě to neznamená, že jste od smlouvy odstoupili. Stále existuje povinnost zaplatit kupní cenu. V praxi to e-shopy většinou neřeší, ovšem v některých případech by taková situace mohla nastat,“ dodává Jiří Hradský z kanceláře Sedlakova Legal.

Na co by měl myslet samotný e-shop?

Někteří provozovatelé e-shopů si chtějí ulehčit práci a tak často přebírají znění obchodních podmínek z různých vzorových ustanovení. Následně nemají přehled, co je v podmínkách uvedeno, což vede ke zmatkům při vyřizování reklamací, uplatňování práv spotřebitelů a podobně. Neuvádění všech povinných informací také často vede ke kontrole ze strany České obchodní inspekce, která je v této oblasti nekompromisní. Kromě toho, že provozovatelé neví, co mají v podmínkách, zapomínají také uvádět některé povinné náležitosti. Typicky v rozporu s zákonem o ochraně spotřebitele řádně neinformují o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace) nebo o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Mnohdy také zapomínají na povinnost uvedení informace o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, která představuje rychlejší a alternativní cestu řešení spotřebitelských sporů k řízení před soudy. Další samostatnou kapitolou je nastavení ochrany osobních údajů a souborů cookies na e-shopech. E-shopy často využívají různé marketingové nástroje, neinformují o nich zákazníky, spouštějí je bez jejich souhlasu a podobně.

Nekalé praktiky, před kterými buďte na pozoru

  • Podle České obchodní inspekce patří mezi obvyklé znaky podvodu například špatná jazyková úprava nebo další požadavky na platby pod smyšlenou záminkou (clo, pojištění, přibalení většího počtu kusů výrobku). Při zacházení s platební kartou a přístupovými údaji k internetovému bankovnictví se důsledně řiďte bezpečnostními doporučeními své banky.
  • Za nekalou praktiku lze označit třeba i prezentaci výrobků prostřednictvím fotografií, které jsou staženy z fotobanky, a které neodpovídají skutečnosti. Tato informace může spotřebitele přesvědčit o koupi, ač se výrobek neshoduje (a e-shop neupozorňuje, že se jedná o ilustrační fotografii).
  • Některé e-shopy dokonce vytváří smyšlené recenze, které pak vedou spotřebitele k tomu, že si na základě této recenze výrobek zakoupí.

Nákup ze zahraničního e-shopu

Na pozoru buďte také v případě, pokud nakupujete ze zahraničního e-shopu. Nechme stranou možné komplikace, které může způsobovat jazyková bariéra. Tím výraznějším problémem může být složitější vymahatelnost. Pokud například zaplatíte předem a zboží vám nedorazí, může být problém s tím domoci se vrácení peněz. Právní předpisy EU samozřejmě myslí na to, že má český spotřebitel právo podat žalobu v ČR. Složitější pak však může být vynucení takové rozhodnutí v jiné zemi – zvlášť, když je to země mimo EU. Mnohdy také tyto zahraniční e-shopy vsází na nízké částky, tudíž předpokládají, že nikdo nebude tento „bagatelní“ problém řešit.

Bezpečný nákup na internetu
Zdroj: Pixabay.com

7 pravidel bezpečného nákupu na internetu

Na závěr si ještě shrneme všechna předchozí doporučení:

  1. Vyhněte se anonymním stránkám. Pokud e-shop neuvádí kontaktní údaje nebo si nejste jisti důvěryhodností provozovatele, radši se poohlédněte někde jinde.
  2. Pozor na obchod s extrémně levným zbožím. Je vysoce pravděpodobné, že zde bude nějaká skrytá komplikace.
  3. Pozor na nákup od prodejců ze „třetích zemí“. V případě komplikací se budete těžko domáhat svých práv.
  4. Plaťte raději kartou či alespoň na dobírku. Dodržujte také zásady pro bezpečné používání platebních prostředků a nakupujte jen u důvěryhodných subjektů a používejte dvojí ověření transakce (potvrzení platby kartou přes SMS kód).
  5. Pozor na nákupní galerie, které mohou být od běžného e-shopu k nerozeznání. Obchodní podmínky jsou často velice komplikované a problém nastává také v případě reklamací nebo uplatnění nároku na vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu.
  6. Recenze prozradí hodně. Před nákupem se přesvědčte, jaké reálné zkušenosti mají s konkrétním e-shopem ti, kteří zde nakoupili před vámi.
  7. Na koho se obrátit v případě komplikací? Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem, může se obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů (ADR) při České obchodní inspekci (coi.cz/spor). Jde-li o podnikatele z jiné země Evropské unie, Velké Británie, Norska či Islandu, bezplatně může pomoci také Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci (www.evropskyspotrebitel.cz).
pavel-kabelik-editor

Pavel Kabelík

Editor

Editor a technologický fanoušek. Zajímám se o udržitelnost spotřební elektroniky. Ve volném čase běhám, čtu a prozkoumávám svět syntezátorů, samplerů a sekvencerů.

Více článků od Pavla

Přečtěte si také