Slovenština, počet stran 210, rok vydání 2000, pevná / vázanáSlovenský sochař a medailér, tvůrce koláží Tibor Bartfay, vstoupil na scénu výtvarného umění na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho dílo se nepřetržitě vyvíjí jako nepřerušené, souvislé pásmo, do kterého sochař situuje takříkajíc vše, co ho v životě zaujalo.
Slovenský sochař a medailér, tvůrce koláží Tibor Bartfay, vstoupil na scénu výtvarného umění na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho dílo se nepřetržitě vyvíjí jako nepřerušené, souvislé pásmo, do kterého sochař situuje takříkajíc vše, co ho v životě zaujalo. Jisté je, že to, co ve světě jeho fantazie vzniklo, je svobodné a neohraničené tíživou zemskou přitažlivostí. Sám o své tvorbě říká: To, co dělám, dělám jakoby bez přípravy. Motiv zda námět nosím v sobě, obracím ho ze všech stran a když cítím, že přišla ta pravá chvíle, nic mě už nemůže vyrušit z mého zaujetí stvořit dílo, které jsem nosil tak dlouho v sobě. V Bartfayovom případě se obraz světa prolíná se světem obrazu, a to nepřetržitě, tisíci, miliony kapilár, jimiž jsou obě tyto veličiny propojeny. Tam někde spočívá podstata jeho tvorby. Tvorby, která se člení na komorní a monumentální sochařství, medaile a barevné koláže díla plné jinotaje, křehké krásy a lidské senzibility. Díla uvádějící nás do světa neomezených symbolů, v nichž se spojuje realismus s nadrealizmom do nového celku, usilujícího proměnit viděnou skutečnost na metaforicky zpověď o tom, co nás spoluutváralo a spoluutváří a co je nám bytostně vlastní. Bartfayove sochy bronzové bytosti plné života a koláže tajemné obrazy krásného světa o tom mluví svou vlastní řečí.