Seznam.cz

Co je to herní engine?

engine
Zdroj: Pixabay.com
IMG_20220120_141739
Ondřej Pešek před 2 roky

S logy Unreal Engine nebo enginu Unity se lze často setkat v herních trailerech. Co to herní engine je a jak funguje?

Co je to herní engine?

Český překlad pro herní engine, alespoň zatím, neexistuje. „Motor“ je ale celkem výstižné. Jako engine se v herním vývoji označuje program, ve kterém se vytváří daná hra. Jde o komplexní a víceméně jednotný soubor nástrojů pro vývojáře, pomocí kterých hra získává jednotný tvar a může fungovat jako celek.

Engine umí vykreslovat grafiku, vypočítávat fyziku, pracovat s nasvícením, zvukem a podobně. Zároveň výrazně pomáhají s převodem hry na různé platformy. Enginů je nespočet a každý má daná pravidla i systém fungování, který vývojářům hry usnadňuje tvorbu, jakmile se s ním naučí pracovat. S nadsázkou lze říci, že jde o jakýsi předpřipravený herní korpus, na který se přidávají jednotlivé vlastní ingredience. Často však enginy zároveň mívají knihovnu předpřipravených prvků (např. skeny terénu, univerzální 3D modely), které lze využít.

Různé enginy pracují s různými programovacími jazyky – některé podporují jeden, některé více. Nejčastěji je to ale C++ nebo C#.

Jaké herní enginy existují?

Herních enginů je nespočet proto, že si mnoho vývojářů vytváří od základu vlastní, aby vyhovoval jejich potřebám. V takových případech mluvíme o proprietárních enginech. Mezi nejznámější patří RAGE, který používá ve svých hrách Rockstar Games, Ubisoft Anvil nebo Creation Engine od Bethesda Softworks. Občas se stává, že si enginy studia za poplatek půjčují (například v rámci PlayStation Studios), většinou ale zůstávají tam, kde vznikly.

Jelikož je s tvorbou enginu hodně práce navíc, hojně se využívají komerční nástroje, které jsou k dispozici buď zdarma, nebo se za licenci musí zaplatit. Nejpopulárnější je bezesporu Unreal Engine od firmy Epic Games, který používají jak nezávislí vývojáři, tak velká studia. Kombinuje totiž licenci zdarma, bohaté funkce, potenciálně vysoce kvalitní grafiku a poměrně snadnou obsluhu i optimalizaci. Logo „Unrealu“ je tedy ke spatření jak u her od jednotlivců za 2 eura na Steamu, tak u AAA her typu Star Wars Jedi: Fallen Order. Na nejnovější, tedy páté, generaci tohoto nástroje vzniká i nový Zaklínač od CD Projekt RED.

Ještě jednodušeji se používá engine Unity, nemá ale tolik funkcí ani takovou grafickou potenci. Taktéž je k dispozici zdarma, což je asi jejich největší benefit pro menší vývojáře.

Pro střílečky a jiné hry z první osoby vývojáři sahají po CryEngine od německého CryTeku, autorů prvního Far Cry a série Crysis. Ten vyniká velkým grafickým potenciálem a nástroji pro hry z první osoby, avšak hry, které na něm běží, většinou vyžadují hodně výpočetního výkonu. Příkladem je jak Crysis, tak české Kingdom Come: Deliverance.

Všechny zmíněné enginy výše jsou plně profesionální, ačkoliv se s nimi může naučit pracovat kdokoliv. Existují však i enginy amatérské, které umožňují herní tvorbu i bez větších programovacích znalostí. Mezi nejznámější patří Game Maker, který funguje na vizuálním programování, tedy řazení příkazů v grafické podobě. Rozšířený je pak i Ren’py, engine pro tvorbu vizuálních novel.

Podobná témata

Gaming

IMG_20220120_141739

Ondřej Pešek

Redaktor

Popkulturní, motoristický a jazykový nadšenec, student humanitních věd a o víkendech šermíř. Roky píšu pro zábavu o hrách, také se zajímám o technologie, motorismus a světové dění.

Více článků od Ondřeje

Přečtěte si také