Čeština, počet stran 376, rok vydání 2020, pevná / vázanáPod názvem Cukrovarská dráha se skrývá historie trati z Brna do Přerova s odbočkou z Nezamyslic do Šternberka od jejich vzniku až po současnost.
Původní návrhy se už v devatenáctém století zabývaly stavbou železnice, a hlavně propojením tehdejších významných měst na Moravě.
Informace o Cukrovarská dráha - Mojmír Leštinský (2020, pevná)
Popis
Pod názvem Cukrovarská dráha se skrývá historie trati z Brna do Přerova s odbočkou z Nezamyslic do Šternberka od jejich vzniku až po současnost.
Původní návrhy se už v devatenáctém století zabývaly stavbou železnice, a hlavně propojením tehdejších významných měst na Moravě. Samotnou stavbu železnice uvítali podnikatelé i průmyslníci, kteří buď už měli své podniky postavené, nebo si je stavěly právě v blízkosti plánované železnice. Původní směr stavby vedl z Brna přes Olomouc do Šternberka, s možností stavby odbočky do Přerova. V průběhu stavby však došlo ke změně hlavního směru na Přerov, neboť místní železniční stanice byla už v provozu od roku 1841 na hlavní trati KFNB. Na Olomouc, z jejíž koncové stanice vedla konkurenční dráha StEG do Prahy, tak vedla jen odbočka.
Na Moravě se tou dobou začalo pěstovat stále více cukrové řepy a množily se stavby cukrovarů. Tyto podniky nabývaly na počátku sedmdesátých let devatenáctého století velkého rozmachu. Množily se proto také žádosti o stavbu cukrovarských vleček, což pro společnost KFNB znamenalo vítanou záruku, že dráha bude využívána.
Množství cukrovarů ať již postavených nebo stavěných při dráze z Brna do Přerova, a také ve směru z Nezamyslic do Olomouce a Šternberka, pak přinášelo po mnoho let výrazné zvýšení podzimního provozu. S pozdější stavbou místních drah a dalších nových cukrovarů se provoz na železnici ještě zvýšil. Lze tedy bez nadsázky říci, že nebýt cukrovarů byla by dráha z Brna do Přerova s odbočkou z Nezamyslic do Šternberka jen málo významnou místní dráhou. Není proto divu, že je samostatná, bohatě ilustrovaná kapitola věnována právě jednotlivým cukrovarům, jejich vzniku, provozu i zániku a také jejich hnacím vozidlům, která měla původ nejen mezi lokomotivami ČSD.
Zvýšený provoz na železnici si postupně vynutil vznik mnoha staveb, jejichž podoba je v knize doložena množstvím výkresů a fotografií. Publikace popisuje i řadu necukrovarských vleček, které vznikaly a zanikaly v průběhu let. Za dlouhou dobu existence popisované železnice, se na dráze vystřídalo mnoho lokomotiv, vagonů a lidí, kteří našli na dráze zdroj obživy pro své rodiny.
V současnosti bohužel podél těchto tratí stojí už jen dva cukrovary, z nichž v provozu je pouze jediný. Většina cukrovarů zanikla, nebo slouží k jinému účelu. I přesto tu na podzim můžeme dodnes na vlastní oči zahlédnout přepravu řepy.
V dnešní době jsou obě železnice provázané dopravou nejen nákladní, ale hlavně osobní. Vždyť rychlíky jezdí ve směru z Brna do Bohumína a také z Brna do Olomouce a dál do Šumperka a Jeseníku. Současná doba je však plná změn. Staré se bourá, nové se staví, neboť pokrok se nedá zastavit. Třeba se tak změn k lepšímu dočká i cukrovarská dráha Brno – Přerov a Nezamyslice – Šternberk.
Informace o produktu mohou být nepřesné nebo nekompletní. Doporučujeme si je ověřit před nákupem u vybraného prodejce.
Recenze 89%
Hodnocení: 89%
9 recenzí
5
7x
4
1x
3
0x
2
0x
1
1x
Pouze hodnocení označená znakem jsou ověřena. Hodnocení bez tohoto znaku jsou neověřena. Více info.
Přidání nového hodnocení
Pouze hodnocení označená znakem jsou ověřena. Hodnocení bez tohoto znaku jsou neověřena. Více info.
Registrovaný uživatel9. října 2020
Hodnocení: 100%
vzhledem k tomu, že se zajímám o železnici již od útlého mládí, vyučen jsem v oboru, kdy železnici kralovala ještě pára mám o tyto publikace zvýšený zájem a knihy s touto tématikou od edice Korona mám ucelenou.Kniha obsahuje velmi zajímavá historická fakta a spoustu historických neopakovatelných snímků. Takže velmi dobré.
Velmi dobrá publikace, těším se na další obdobná vydání z historie našich drah.
Nahlásit
Nahlásit recenzi
Roman Jeschke6. srpna 2020
Hodnocení: 100%
Mnoho informací, fotografií, plánků pěkně napsáno a uděláno.