Ráfkové brzdy na kola
Fungují na principu tření špalku o brzdnou plochu ráfku. Na rozdíl od kotoučových brzd jsou ráfkové lehčí a snadno se udržují. Nejsou ale tak spolehlivé a bezpečné. Většinou se používají na silniční kola. Ráfkové brzdy se hodí i pro příležitostné cyklisty nebo cyklisty, kteří z kopce stále přibržďují (souvislé brzdění). Nezbytná je jejich pravidelná a častá kontrola. Stejně tak je nutné pravidelně měnit i špalky (gumičky), které mohou výrazně ovlivnit kvalitu brzdění.
Brzdný systém ráfkových brzd
- U-brake – Využívají se u silničních nebo BMX kol. Mají špatnou průchodnost v blátě. Montují se do připraveného otvoru v rámu kola.
- Cantilever – Jsou vylepšením U-brake brzd, na rozdíl od nich mají lepší průchodnost a brzdný výkon. Vyskytují se i na cyklokrosových a horských kolech.
- V-brake – Vylepšený systém brzd cantilever. Kvalitu je možné ovlivnit výběrem špalků.








































