Motopneu a motoduše
Jejich výběr je důležitý, protože ovlivňují jízdní vlastnosti, bezpečnost a komfort při jízdě na motorce. Podle typu ráfku lze použít pneumatiky s duší, bezdušové motopneu či oba typy. Duši lze pro případ defektu koupit samostatně. Přední a zadní pneumatika mají odlišnou konstrukci i vzorek na běhounu.
Parametry výběru motopneu
Každá motopneu disponuje číselným označením, které může vypadat takto: 160/60 R14 65 H
- Šířka (160) – Uvádí se v mm.
- Profilové číslo (60) – Značí procenta z šířky gumy.
- Konstrukce pláště (R) – R značí radiální pneu, B pneu diagonální. Dnes jsou využívány převážně pneumatiky radiální.
- Průměr ráfku (14) – Vnitřní průměr gumy musí být totožný s průměrem ráfku.
- Index nosnosti (65) – Bezrozměrné číslo, které odpovídá nominálnímu provoznímu zatížení pneumatiky v kg na jednu pneumatiku.
- Index rychlosti (H) – Písmeno odpovídající rychlostní kategorii. Určuje maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou nosnostním indexem. V případě H to znamená 210 km/h.
Zimní a letní pneumatiky: kdy přezouvat?
U motorek zákon neukládá povinnost přezouvat pneumatiky jako u osobních aut, pokud však hodláte vyjet i v chladných měsících, vyplatí se přezout.
- Zimní pneumatiky – Pokud žijete v oblasti, kde se tvoří ledovka nebo často sněží, využijte je kdykoliv, kdy se sníh nebo led objeví souvisle. Stejně jako zimní pneu pro automobily se hodí pro nižší teploty.
- Letní pneumatiky – Na jaře je vhodná doba pro přezutí zimních pneumatik na letní, které jsou tvrdší a jinak strukturované. Pokud se však venkovní teplota pohybuje v teplejších hodnotách, je možné přezout pneu i dříve. Zimní pneumatiky mají měkčí směs a výraznější dezén než pneu letní, díky čemuž lépe odvádějí vodu.
Využití celoročních pneumatik
Hodí se pro motocyklisty, kteří plánují jezdit i v chladnějších měsících a zároveň si nepřejí přezouvat mezi letními a zimními pneu. Je ale potřeba počítat s kompromisy v jízdních vlastnostech.
Potřebujete motopneu s duší, nebo bez duše?
- Bezdušové motopneu – Fungují na stejném principu jako automobilové pneumatiky. Vzduch v nich drží mezi vnitřní stranou pláště a ráfkem a v případě defektu uchází pomalu, což zvyšuje bezpečnost. Navíc umožňují nízké profilové číslo.
- Dušové motopneu – Duše uvnitř pneumatiky tvoří samostatný celek, který se mění v případě defektu, podobně jako u jízdního kola. Při proražení se vyfouknou prakticky okamžitě, jsou tedy méně bezpečné. Některé typy ráfku ale vyžadují jejich použití.
Dělení podle využití
- Silniční a cestovní motopneu – Jsou určeny pro jízdu po silnicích a dálnicích. Na asfaltovém povrchu poskytují optimální přilnavost na suchu i na mokru.
- Motopneu na skútr – Mají nízký valivý odpor a nejsou hlučné. Mohou být méně přilnavé na mokrých površích a nezvládnou těžší terény.
- Směsové motopneu – Pneumatiky určené zejména pro sportovní jízdu v terénu. Mají vysokou přilnavost. Je třeba počítat s vyšší pořizovací cenou.
- Sportovní a závodní motopneu – Pneumatiky inspirované obutím pro závodní okruhy. Zajistí dobrou ovladatelnost motorky i v zatáčkách. Nevýhodou je kratší životnost a vyšší pořizovací cena.
- Terénní motopneu – Vyznačují se vysokou trakcí, přilnavostí na nerovném terénu a odolností proti poškození. Nevýhodou může být hlučnější a méně pohodlná jízda na silnici.
- Zesílené motopneu – Bezdušové i dušové pneumatiky můžete zakoupit v zesílené variantě. Vyznačují se zvýšenou nosností a vyšším nosnostním indexem.















































