Autobaterie
Zajišťují start motoru i napájení světel, rádia, klimatizace a dalších elektrických systémů, když motor neběží. Většina moderních baterií se označuje jako bezúdržbová, protože mají uzavřenou konstrukci a nevyžadují dolévání elektrolytu. Přesto je důležité hlídat jejich napětí, čistotu svorek a pravidelné dobíjení. Odlišují se od trakčních baterií, které slouží k dlouhodobému napájení zařízení (například elektromobilů či obytných vozů), i od motobaterií, určených pro motocykly a skútry. Při výběru a údržbě autobaterie se vyplatí zvážit i pořízení nabíječky nebo testeru baterií, které dokážou prodloužit její životnost a včas odhalit ztrátu výkonu.
Jakou roli hraje technologie výroby?
Autobaterie můžeme rozlišovat také na základě technologie, která byla použita k jejich výrobě. Jednotlivé typy se hodí pro různé druhy vozidel podle stáří a množství elektronické výbavy.
Autobaterie AGM – Elektrolyt není v tekuté formě, ale je nasáklý v tkanině ze skelných vláken. Baterie jsou vysoce výkonné, bezúdržbové a mají dlouhou životnost. Hodí se pro vozy s nadstandardní elektrickou výbavou nebo s brzdnou rekuperací a systémem start-stop. Jsou dražší a potřebují speciální nabíječku. Také se nehodí jako záložní proud.
Autobaterie GEL – Elektrolyt je vázán v křemičitém gelu. Jsou menší jak AGM, beúdržbové a odolné vůči vytečení. Nabídnou také vysoký výkon a dlouhou životnost. Jsou vhodné pro auta s vysokými energetickými nároky, ale méně vhodné pro auta se systémem start-stop. Také se nehodí jako záložní zdroj energie. Jejich cena je vyšší.
Autobaterie EFB – Elektrolyt je v tekuté formě. Nabídnou nejlepší poměr ceny a výkonu. Hodí se pro časté startování a vysoké cyklické zatížení (vozidla se systémem start-stop). Nevhodné jsou pro auta s brzdnou rekuperací.
Autobaterie s příměsí kalcia – Při výrobě se využívá vápník, který zaručuje vyšší pevnost desek umístěných v akumulátoru. Typické především pro bezúdržbové autobaterie. Jsou vhodné pro méně energeticky náročný vůz a špatně snáší úplné vybití.
Olověné autobaterie – Zastaralá technologie výroby baterií pomocí olověných elektrod a elektrolytu v podobě kyseliny sírové. Jedná se o nejlevnější typ akumulátoru. Jsou málo výkonné, náročné na údržbu a mají krátkou životnost.
Technické parametry
Kapacita – Pokud máte benzínový vůz, většinou si vystačíte s 60 Ah. U dieselových motorů volte raději kapacitu větší, minimálně 70 Ah. Potřebnou hodnotu najdete v návodu od svého automobilu. Nikdy byste neměli používat nižší kapacitu, než jakou doporučuje výrobce vozu.
Startovací proud – Udává, kolik ampérů (A) dokáže baterie krátkodobě poskytnout při startování vozidla. Stejně jako v případě kapacity i zde je potřebný vyšší proud pro dieselové motory. Hodnotu lze opět najít v dokumentaci k vašemu automobilu. Pro benzínové automobily je dostačující startovací proud okolo 500 A, zatímco dieselové motory jsou náročnější a vyžadují startovací proud s hodnotou vyšší než 600 A.
Napětí – U starších vozů se můžete výjimečně setkat s 6 V, naprostá většina vozů má však nyní standard 12 V.
Polarita – Zda máte levou, či pravou baterii, poznáte snadno. Stačí dát vaši současnou baterii kontakty blíže k sobě a podívat se, na které straně se nachází kladný pól. Ten bývá značen +. U evropských vozů se setkáte většinou s pravými bateriemi, u asijských vozů bývá naopak kladný pól často vlevo.
Uchycení – Většina baterií vyráběných v Evropě se na své místo připevňuje pomocí standardního uchycení B13 s vystouplou patkou. Asijské vozy (zejména japonské a korejské výroby) často disponují typem B00. Vždy je proto potřeba ověřit, zda uchycení ve vašem voze vyhovuje danému typu zdroje.
Rozměry – V každém automobilu je pro baterii vyhrazený určitý prostor. Před nákupem byste si měli ověřit, že se do vašeho vozu baterie vejde. Zejména baterie s větší kapacitou bývají zároveň rozměrnější. Upřednostňovat tak pouze co největší kapacitu proto nemusí být k užitku.















































