Motobaterie
Jejich výběr je třeba přizpůsobit typu motocyklu a řídit se doporučením jeho výrobce – na každou motorku pasuje omezené množství rozměrů a typů. Baterie se liší nejen kapacitou a napětím, ale i polaritou na levé a pravé nebo technologií skladování energie. Podle ní je také nutné vybrat správnou nabíječku autobaterií.
Důležité parametry motobaterií
- Kapacita a startovací proud – Vyšší kapacita (Ah) znamená, že baterie může déle dodávat energii, zatímco vyšší startovací proud je důležitý pro spolehlivé startování, zejména u výkonnějších motorek. Vybraná baterie musí splňovat nebo překračovat požadavky vašeho motocyklu. U většiny moderních motocyklů se setkáte s 12V baterií, některé starší a menší motorky však vyžadují 6 V.
- Rozměry a poloha pólů – Prostor určený na baterii se liší motocykl od motocyklu, není tedy možné vybrat jakoukoliv. Totéž platí o poloze pólů – motobaterie nejsou symetrické a levá polarita má ten kladný vlevo, zatímco pravá vpravo.
- Cena a značka – Vyšší cena často odpovídá vyšší kvalitě a spolehlivosti. Výběr renomované značky může zajistit lepší výkon a životnost baterie. Je však otázkou, jestli je pro vaše potřeby vyplatí. Oblíbenými výrobci jsou německá Varta, americký Exide či japonská Yuasa.
- Odvětrávání – U některých typů baterií, zejména olověných, je důležité zvážit systém odvětrávání, aby se předešlo přehřívání a poškození baterie. Může být nalevo, napravo či uprostřed.
Životnost a údržba
Baterie se sice dobíjí za jízdy pomocí alternátoru, i tak ale může dojít k jejímu vybíjení. Nejčastějším případem je odstavení motorky přes zimu. Důvodem může být také jízda na krátké vzdálenosti, kdy nedojde k plnému doplnění kapacity. Základem péče o akumulátor je tak jeho dobití. Každá má však omezený počet nabíjecích cyklů, který se liší podle typu baterie. Nejmenší jej mívají olověné baterie, do kterých je navíc nutné doplňovat elektrolyt. Oproti tomu bezúdržbové baterie, jako jsou AGM a lithiové, nabízejí pohodlí a dlouhou životnost, ale mohou být dražší.
Typy motobaterií
- Olověné baterie (SLA - Sealed Lead Acid) – Jde o nejklasičtější a cenově nejdostupnější volbu. Dobít je lze prakticky jakoukoliv nabíječkou, vyžadují však občasné doplnění elektrolytu, u nějž navíc hrozí vylití v nesprávné poloze. Také jsou těžší než ostatní typy, trpí rychlejším samovybíjením a mají méně nabíjecích cyklů.
- Gelové baterie – Jejich elektrolyt má podobu křemičitého gelu. Mohou tedy být montovány v libovolné poloze bez rizika úniku. Navíc mají více nabíjecích cyklů, lepší odolnost proti otřesům a vibracím a nižší samovybíjecí rychlost než olověné baterie. Mezi nevýhody se řadí citlivost na přebíjení nebo vyšší pořizovací cena ve srovnání s olověnými bateriemi.
- AGM baterie (Absorbent Glass Mat) – Někteří výrobci je prezentují jako gelové, jejich elektrolyt je však nasáklý ve speciální tkanině vyplňující prostor mezi elektrodami. Mají za nižší cenu podobné výhody jako gelové baterie, jsou však citlivější na extrémní teploty a mají větší pravděpodobnost úniku.
- Lithium-iontové baterie (Li-ion) – Nejpokročilejší, ale zároveň nejdražší volba. Jsou lehčí než ostatní typy a mají vysokou hustotu energie, což znamená vyšší cyklickou odolnost a delší dobu mezi nabíjeními. Vyžadují však speciální nabíječku.


















































