Seznam.cz

Jak na servis lyží: Na co byste před sezónou neměli zapomenout?

Lyžař na svahu
Zdroj: Pexels.com
petr-pohudka
Petr Pohůdka před 1 rokem

Lyžařská sezóna se nezadržitelně blíží. Také na svah vyrážíte hned při první příležitosti? Pak byste si pomalu měli dát do pořádku své sjezdové lyže. Přečtěte si, jak lyže před první jízdou servisovat.

Vyřiďte servis lyží s předstihem

Pokud se řadíte mezi lyžařské nadšence, tak dobře víte, že právě teď přichází ideální doba na předsezónní servis lyží. Ve chvíli, kdy napadne sníh a rozjedou se vleky, si na nutnost servisování lyží vzpomene většina jezdců. Lyžařské servisy pak praskají ve švech a čekací doba se může nepříjemně protáhnout. V ideálním případě proto lyže zavezte do servisu již teď nebo si zkuste předem zamluvit termín na začátku zimy. Počítejte ale s tím, že rezervace konkrétního termínu či servis na počkání zdaleka není běžnou praxí ve všech servisech.

Uskutečnění servisu s dostatečným předstihem vám kromě nervů a času může ušetřit také peníze. Řada provozovatelů během podzimních měsíců láká na zvýhodněné ceny, případně na speciální akce ve stylu servis dvou párů lyží za cenu jednoho a podobně.

Proč je předsezónní servis důležitý

Mnoho jezdců servis lyží stále podceňuje. Zpravidla jen do chvíle, než se zanedbávání projeví nějakým nepříjemným způsobem – například lepením sněhu na skluznici, potížemi při zatáčení nebo třeba nesprávně fungujícím vázáním. Projevů nedostatečného servisování se může objevit celá řada. Není nutné je všechny vyjmenovávat, stačí, když uvedeme základní charakteristiky, které tyto projevy spojují:

  • snížení lyžařského komfortu,
  • zhoršení ovladatelnosti lyží,
  • zvýšené riziko pádu a zranění.

Správně servisovanými lyžemi těmto nepříjemnostem předcházíte a zvyšujete jak komfort jízdy, tak bezpečí. Platí to pro všechny lyžaře napříč výkonnostními skupinami – lyže by měly být ve stoprocentním stavu, ať už na nich stojí profesionál nebo úplný začátečník.

Servis se odvíjí od stavu lyží

Podoba předsezónního servisu lyží se odvíjí od jejich stavu a také od posezónní údržby. Uskladnili jste lyže v suchém a čistém prostředí? Nanesli jste předtím na skluznici ochrannou vrstvu vosku? Pokud v duchu odpovídáte dvakrát ano, bude váš servis mnohem snazší, rychlejší a tím pádem i levnější. Jestliže jste zásady správného skladování nedodrželi, čeká vás více práce. Situaci vám může znepříjemnit hlavně rez, která se mohla objevit na hranách v důsledku vysoké vlhkosti.

Hlavně nabrousit a namazat

Co byste tedy s lyžemi na začátku sezóny měli udělat? Základem je nabroušení hran. Hrany lyže musí být hladké a ostré. Na začátku sezóny jsou nabroušené hrany obzvláště důležité, protože budete většinu času jezdit na technickém nebo tvrdém přírodním sněhu.

Standardně lyže opouštějí výrobu s hranami broušenými na 0,5 stupně od skluznice a 89 stupňů z boku. Tyto parametry budou vyhovovat běžným lyžařům, zkušení jezdci si je mohou upravit na míru. Například při použití lyží v hlubokém sněhu a komplikovaném terénu se hrany odspodu brousí až na 1 stupeň. Sportovní jezdci si hrany přizpůsobují i z boku, pohybují se v relacích až okolo 86 až 87 stupňů. Podobně ostré hrany se u rekreačních jezdců nehodí, protože značně komplikují smýkání. Broušení na menší úhly navíc musíte častěji obnovovat. Zkušený servisman by měl být schopný vám v tomto ohledu poradit a zohlednit styl vašeho lyžování.

Lyžař na upravené sjezdovce
Zdroj: Unsplash.com
Výborně nabroušené hrany jsou obzvláště důležité na technickém a tvrdém přírodním sněhu.

Další nezbytnou součástí předsezónního servisu sjezdových lyží je namazání skluznice. Vosk se postará o bezproblémový skluz a zároveň skluznici chrání. Dobře připravenou skluznici poznáte podle toho, že je hladká a lesklá. Na povrchu uvidíte jemnou strukturu, která zlepšuje ovladatelnost lyže a pomáhá s odváděním vody z povrchu skluznice.

Nezapomeňte na kontrolu vázání

Správně seřízené vázání musí při pádu vypnout a uvolnit vaši nohu. Tento mechanismus představuje důležitý bezpečnostní prvek, který zabraňuje nepříjemným karambolům. Nastavení vázání se odvíjí především od lyžařských bot, vašich jezdeckých schopností a tělesné hmotnosti. Když se některý z těchto parametrů změní, musíte adekvátně přizpůsobit i seřízení vázání. Upřímně si proto zodpovězte, zda skutečně vážíte tolik, kolik jste nahlásili při posledním servisu.

Jiné seřízení vázání budete pochopitelně potřebovat pro nové lyžáky – a to i v případě, že jste zakoupili stejnou velikost. Ta totiž ještě nutně nemusí znamenat totožnou délku podešve. Kontrola vázání ze strany odborníků není před sezónou od věci, i když vše zůstalo při starém. Dvojnásob to platí, pokud jste vázání na konci sezóny povolili tak, aby si pružiny „odpočinuly“.

Servis lyží svépomocí?

Zručnější jedinci si jistě pokládají otázku, zda předsezónní servis zvládnou svépomocí. Domácí kutilové si se zmiňovanými činnostmi do určité míry samozřejmě poradí. Jde spíše o to, jak kvalitní bude výsledek a kolik času dotyčnému podobná činnost zabere. Navíc ne každý má k dispozici brusku, žehličku na voskování a další potřebné vybavení. Kutilové proto často sahají po alternativních nástrojích, jako jsou ruční brousky nebo starší žehličky na prádlo. Výsledek práce je pak nezřídka kompromisní. Nehledě na to, že s danou činností stráví neúměrné množství času.

Totéž platí o seřízení vázání. Není nijak složité si jej nastavit podle orientačních tabulek. Nicméně seřízení profesionálním strojem je mnohem přesnější. Čísla vyznačená na vázání totiž mohou vykazovat poměrně významné odchylky, které jinak než strojem neodhalíte. V některých situacích se bez stroje na nastavení vypínacích sil stejně neobejdete. Například u školních lyžařských kurzů a výletů organizátoři zpravidla vyžadují potvrzení, že vázání bylo seřízeno profesionálním strojem.

Většině běžných jezdců lze proto doporučit návštěvu lyžařského servisu. Cena předsezónního servisu se standardně pohybuje do tisíce korun. Ve světle všech nákladů spojených s lyžováním nejde o žádnou závratnou částku. Nejvíce zaplatíte v Praze a přímo v lyžařských střediscích. Ušetřit můžete v méně frekventovaných provozovnách a již zmiňovaným včasným servisováním.

petr-pohudka

Petr Pohůdka

Redaktor

Nadšenec do sportu, technologií, moderních domácích spotřebičů a dalších vychytávek, které lidem šetří čas. Ve volných chvílích vyráží na výlety do přírody, cestuje s fotoaparátem v ruce nebo se zdokonaluje v cizích jazycích.

Více článků od Petra

Přečtěte si také