Seznam.cz

Augmentovaná vs. virtuální realita: Co jsou zač a jaký je mezi nimi rozdíl?

jeshoots-com-xGtHjC_QNJM-unsplash
Zdroj: Unsplash.com
IMG_20220120_141739
Ondřej Pešek před 2 roky

Stejně jako mnoho jiných technologií ze sci-fi filmů, i virtuální realita se pomalu stává běžnou součástí našich životů. Ještě častěji se ale setkáváme s realitou rozšířenou. Jak se tyto technologie liší?

Vedle pojmů AR, tedy augmentované reality, a VR, reality virtuální, se poslední dobou objevuje i pojem XR. Jde o zkratku extended reality, čili rozšířené reality, a slouží jako souhrnný název pro AR a VR. Tyto dvě technologie totiž sice začínaly samostatně, ale aktuální trend virtuálních světů přináší jejich sjednocování.

Co je to virtuální realita (VR)

Virtuální realita je technologie, která uživateli zobrazí fiktivní trojrozměrný svět pomocí speciálních brýlí. Některé systémy a aplikace umožňují přímou interakci s prvky simulovaného prostředí. Ve virtuální realitě tak lze nejen sledovat trojrozměrná videa, ale i hrát hry nebo se setkávat s přáteli.

VR headset Oculus Quest
Zdroj: Unsplash.com
Lídrem na trhu virtuální reality je Oculus patřící firmě Meta.

Jak VR funguje

Ještě před pár lety by bylo nutné fungování virtuální reality rozepsat na mnohem více řádků – starší headsety potřebovaly připojení k počítači, množství kabelů a externí kamery, které snímaly váš pohyb. Provoz nejnovějších VR brýlí už je mnohem jednodušší. V případě Oculus Quest 2 potřebujete jen samotné brýle a dva ovladače, u PS VR 2 pak přibyde ještě kabel.

Jinak ale zůstává princip stejný. Brýle vám těsně před očima na dvě malé obrazovky promítají obraz v takovém úhlu, že se cítíte, jako byste byli „uvnitř“ hry. Se hrou pak interagujete pomocí ovladačů, které jednak snímají pohyb vašich rukou, a také obsahují tlačítka, pomocí nichž ovládáte rozhraní brýlí či hry, pohyb a podobně. Pohyb hlavy pak snímají senzory integrované přímo v brýlích.

Kde koupit populární VR brýle

Oculus Quest 2

Oculus Quest 2

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
Oculus Quest 2

Oculus Quest 2

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
Sony Playstation VR V2 Mega Pack 3

Sony Playstation VR V2 Mega Pack 3

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
Sony Playstation VR V2 Mega Pack 3

Sony Playstation VR V2 Mega Pack 3

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
HTC Vive Pro

HTC Vive Pro

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky
HTC Vive Pro

HTC Vive Pro

od   zobrazit nabídky skrýt nabídky

Jak šel čas s VR

Virtuální realita tu s námi je už od 90. let minulého století, kdy se s ní začalo poprvé experimentovat. Ten pravý boom ale spustil až americký start-up Oculus, který v roce 2012 představil projekt brýlí Oculus Rift. Byly drahé, velké, poměrně těžké a vyžadovaly výkonný počítač, a tak se zpočátku jednalo spíše o zařízení pro fajnšmekry. Oculus se ale zalíbil společnosti Facebook (dnes známé pod názvem Meta), která celý start-up v roce 2014 odkoupila za 2 miliardy dolarů.

Pod hlavičkou Facebooku výrobce své brýle postupně vylepšoval a objevila se i konkurence v podobě HTC Vive nebo PlayStation VR. Druhé jmenované brýle navíc znamenaly krok k lepší dostupnosti – stály o dost méně než Oculus a fungovaly na konzoli PlayStation 4, která, stejně jako brýle samotné, stála okolo deseti tisíc korun. Společnosti Google a Samsung navíc představily jednoduché a dostupné brýle pro své chytré telefony, o příliš velký úspěch se ale nejednalo.

Dnes je situace trochu jiná, byť Oculus a PlayStation VR stále dominují. Zatímco brýle, kterými to všechno začalo, vyžadovaly k fungování množství kabelů a herní počítač s výkonnou grafickou kartou, dnešní verze Oculu, tedy model Quest 2, funguje již zcela samostatně. Je bezdrátový a má v sobě integrovaný procesor, grafický čip i úložiště, takže vám stačí si nasadit brýle, vzít si do ruky ovladače a hrát. Třeba český hit Beat Saber, který Meta také odkoupila. Populární je i VR Chat, který, jak název napovídá, slouží prostě a jednoduše k „pokecu“ a trávení času s přáteli. Brýle pro virtuální realitu ale využívají i architekti nebo automobiloví designéři, kteří tak mohou svůj výtvor ukázat klientům bez nutnosti vytváření fyzických modelů.

Na cestě je pak druhá generace PlayStation VR, ta ale jde trochu jiným směrem. Namísto absence kabelů a úplné přenosnosti se soustředí na co nejkvalitnější herní zážitek, PS VR2 tak bude závislé na konzoli PlayStation 5. Zato si na něm ale bude možné zahrát hry, které se obecně vyrovnají těm „ne-VR“. Tím se na trhu virtuální reality vytváří zajímavý rozkol – Meta Oculus se zaměřuje na jednodušší hry, které vás zabaví kdykoliv a kdekoliv, zatímco Sony s PS VR2 na co nejplnohodnotnější domácí zážitek. Poměrně silným hráčem na trhu virtuální reality, který směřuje podobným směrem jako Sony, je firma Valve se svým headsetem Valve Index. Prodává se v rámci herního obchodu Steam a zakoupíte jej i v balení s hrou Half-Life Alyx, jedním z nejlépe hodnocených VR titulů vůbec.

Co je to augmentovaná realita (AR)

Augmentovaná realita je technologie, která do reálného prostředí zobrazuje digitálně vytvořené prvky. Nejčastěji využívá displeje chytrých zařízení, případně speciálních brýlí vybavených kamerami. Kromě zobrazení herních prvků do skutečného světa nalézá uplatnění i v profesionální sféře. Možné je zobrazit například technické modely a schémata, navigační pokyny nebo i informace při lékařských operacích.

Jak AR funguje

Augmentovaná realita oproti té virtuální využívá mnohem více ze skutečného světa, do kterého promítá digitální objekty. Nejčastěji se tak děje přes displej chytrého telefonu. Samotný fotoaparát mobilu ale nestačí. AR aplikace, které pracují s prostorem a pohybem v něm (například Pokémon Go) potřebují ke správnému fungování ještě GPS, které umožňuje správné zasazení do kulis reálného světa. Filtry ve fotoaplikacích, Google Lens a další aplikace, jež pracují s rozpoznáváním předmětů, pak ve velkém využívají i schopností umělé inteligence.

pokemongo
Zdroj: Unsplash.com
AR hra Pokémon Go se v roce 2016 stala světovou senzací.

Jak šel čas s AR

S augmentovanou realitou se experimentovalo dlouhou dobu za pomocí chytrých brýlí a jiných zařízení, masového rozšíření se ale dočkala až díky chytrým telefonům. AR využíváme dennodenně, aniž bychom si to možná uvědomovali. Nejčastěji pak ke každodenním zábavným „blbůstkám“.

Před pár lety svět na chvíli posedl fenomén Pokémon Go, který se stal první široce rozšířenou mobilní hrou pro augmentovanou realitu. Do reálného světa promítal digitální příšerky. Prakticky totožně funguje hra The Witcher: Monster Slayer, ve které přes displej telefonu vidíte příšery ze světa Andrzeje Sapkowského a stáváte se sami zaklínačem. Snad každý, kdo má chytrý telefon, pak někdy vyzkoušel filtry na Snapchatu nebo Instagramu, které také fungují na AR principu.

Jaký je rozdíl mezi VR a AR

Hlavní rozdíl mezi VR a AR je ten, že ve virtuální realitě je člověk odstřižen od reálného světa, zatímco augmentovaná realita využívá skuteční prostředí, do kterého zobrazuje simulované prvky. Pro využití virtuální reality jsou nezbytné speciální brýle, naopak augmentovaná realita často používá displej chytrého telefonu nebo tabletu.

Kam směřuje rozšířená realita?

Jak bylo nastíněno výše, rozmach a masové rozšíření AR a VR spočívá v miniaturizaci, přenosnosti a umělé inteligenci. A ačkoliv se stále častěji říká, že fiktivní vesmír metaverse je spíše povyk pro nic, koupě Oculu Metou a hry jako Pokémon Go nebo VR Chat naznačují, že brzy budeme trávit ve virtuálních světech mnohem víc času. Ať už plně ve VR, nebo jen částečně s AR.

Kde koupit oblíbené VR brýle

Oculus Quest 2

Oculus Quest 2

od  

Sony Playstation VR V2 Mega Pack 3

Sony Playstation VR V2 Mega Pack 3

od  

HTC Vive Pro

HTC Vive Pro

od  

HTC Vive Cosmos (99HARL002-00)

HTC Vive Cosmos (99HARL002-00)

od  

HTC Vive Cosmos Elite (99HART002-00)

HTC Vive Cosmos Elite (99HART002-00)

od  

Esperanza Apocalypse EGV300R

Esperanza Apocalypse EGV300R

od  

HP Reverb VR3000 G2 Headset

HP Reverb VR3000 G2 Headset

od  

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

 

         

 

 
 
   

Zobrazit další nabídky

Podobná témata

Představení technologie

IMG_20220120_141739

Ondřej Pešek

Redaktor

Popkulturní, motoristický a jazykový nadšenec, student humanitních věd a o víkendech šermíř. Roky píšu pro zábavu o hrách, také se zajímám o technologie, motorismus a světové dění.

Více článků od Ondřeje

Přečtěte si také